FC24 er et selvmål scoret af FIFA

Beckham, Infantini
FIFAs grådighed og manglende forståelse for værdien af co-branding har resulteret i et selvmål ved navn FC24. Foto: Simon Stacpoole/Offside/Offside via Getty Images)

FIFA og EA Sports har holdt hinanden i hånden i 30 år. Til gavn for begge parter. Og til stor glæde for børn og unge såvel som granvoksne mennesker på kryds og tværs af planeten jorden.

EA Sports’ computerspil har nemlig i tre årtier åbnet en populær port ind til et univers, hvor virkelighed og virtualitet smelter sammen, og hvor man (væbnet med en controller) selv kan styre slagets gang.

Men lige om lidt kappes båndet mellem det internationale fodboldforbund og den verdensberømte, amerikanske computerspil-gigant. Og grunden er ganske simpel. FIFA og EA Sports har nemlig ikke kunnet blive enige om en ny samarbejdsaftale.

Dobbelt op

Ifølge The Times har EA Sports årligt betalt FIFA i omegnen af 117 millioner pund, svarende til lidt over en milliard danske kroner, alene for rettighederne til at gøre brug af navnet FIFA. Men i forbindelse med forhandlingerne om en ny 4-årig aftale skruede FIFA beløbet op til i alt 930 millioner pund.

Det vil sige mere end 230 millioner pund om årligt, hvilket, ja, er knap og nap er dobbelt op af prisen på den nuværende aftale. Og det var alt, alt for meget, mente EA Sports, der nu i stedet har valgt at gå solo. En beslutning, der rammer verden til september, nærmere bestemt den 29., hvor EA lancerer EA Sports FC. Eller bare FC24.

Og forventningerne er, som altid, enorme. Selv siger EA, at FC24 bliver more authentic than ever. Blandt andet takket være spritny teknologi, såsom Hawk-Eye’s limb-tracking og data-gathering technology.

Og ja, midt på den formindskede skillelinje mellem virkelighed og virtualitet kan brugerne naturligvis glæde sig til at styre rundt med virkelighedens superstjerner a la Erling Haaland.

Dyrt selvmål

EA har nemlig forlængst sikret sig rettighederne til Premier League, men også La Liga og Bundesligaen, ligesom det også bliver muligt, at starte en karrierer i Saudi Arabien. Egentlig er det kun VM, der (til den tid) kommer til at mangle blandt valgmulighederne. Selv UEFA har sagt ja til at holde i hånden med Electronics Arts’ soloprojekt.

Men hvad var det egentlig lige, der fik FIFA til at skrue prisen i vejret på noget, som de egentlig et langt stykke hen ad vejen blot havde en symbolsk andel i, men som de alligevel lukrerede big time på?

Grådighed? Uden tvivl. Men også en noget nær komplet manglende forståelse for alt det positive, som det ellers så massivt udskældte, internationale fodboldforbund fik ud af at co-brande med EA Sports. Udover selvfølgelig mere end en milliard kroner årligt.

FIFAs gøren og laden, der nu har kostet dem en anpart i verdens absolut bedstsælgende fodboldspil, er med andre ord et gigantisk selvmål. Et selvmål, der, som nævnt, kan mærke på pengekontoen. Men mest af alt på image-kontoen.

For hvad er der nu tilbage af positive ting, at forbinde med navnet FIFA med? Navnet på det nu snart hedegange, folkekære fodboldspil var vel i bund og grund den sidste rest af positiv modvægt til berettiget anklager om korruption og alt det andet negative, man plejer at forbinde med FIFA.

City bedst

Men tilbage på banen. Eller rettere; tilbage til skærmen. For EA Sports markedsføring af FC24 er i fuld gang. Alt lige fra velsmagende smagsprøver på den føromtalte, spritnye teknologi til indblik i diverse ratings skubbes pt. ud på alverdens, digitale platforme.

Og apropos ratings, så er Manchester City i skrivende stund vurderet til at være det bedste fodboldhold på jorden. Det fremgår af en rangliste, som sitet fifaratings.com har publiceret.

Her kan man også se, at tyske Bayern München og spanske Real Madrid er lige i hælene på Manchester City, ligesom det – måske lidt overraskende med tanke på sidste sæson – fremgår, at Liverpool kommer ind på en fjerdeplads.

I øvrigt som det femte engelske hold i top 10. Arsenal, Chelsea og Manchester United er således placeret på en henholdvis ottende, niende og tiendeplads.

Hvis du kan lide, hvad du læser, så hjælp os meget gerne med at vokse og følg os på twitter og facebook. På den måde kan vi levere endnu flere artikler og øge vores dækning af verdens bedste liga.

The Manager
Logo
Shopping cart