
I aften står to af Premier Leagues bedste mandskaber ansigt til ansigt. Det er Arsenal mod Newcastle. Nummer et mod nummer tre. På et udsolgt Emirates.
Men det er også Mikel Arteta mod Eddie Howe. Og dermed også to stilarter, der knalder hovederne sammen.
Sådan da.
For der også ligheder mellem den 40-årige mand fra spanske San Sebastián og den 45-årige ditto fra Amersham, Buckinghamshire. Sådan cirka tyve minutters kørsel vest for Watford.
Pres, pres!
Og noget af det, vi kommer til at se fra begge mandskaber i aften, sikkert fra start til slut, er et udtalt ønske om, at presse modstanderen højt og aggressivt.
Energiske bevægelser i små zoner såvel som pumpede muskler på større arealer. Martin Ødegaard vs. Bruno Guimaraes. Granit Xhaka mod Sean Longstaff.
Men også ønsket om kontrol bliver til at få øje på, og selvom det sikkert primært bliver Arteta, der i aften kommer til at svinge med dirigentstokken på passioneret vis, så vil vi i perioder også se Howe bag rattet på en kværnende traktor i retning af Arsenals mål.
Og det bliver netop, når de to to hold har bolden ved fødderne, og spillet skal skabes, at forskellene på Arsenal og Newcastle pibler frem.
Martin Omygod
Begge managers elsker angreb over kanterne. Og det er uanset om det sker i forbindelse med en omstilling eller i et etableret angreb i åbent spil.
Men især Newcastle (og med afsæt i maskinrummet) vil gerne have ekspederet boldene ud til siderne, for derefter at sende dem retur i retning af straffesparkspletten.
Arteta, derimod, elsker mellemrum og centraliserede stikninger i dybden. Og igen bliver Ødegaard one to watch.
Nordmanden er i sit livs form og især hans offensive spil skaber grobund for “Længe leve, Martin Omygod“, som holdkammerateren Rob Holding for nylig døbte Arsenals 24-årige anfører fra Drammen.
Volvo i 6. gear
Ødegaards kreativitet er også et velspillende sindbilledet på, at Artetas angrebsplaner er langt mere satsebetonede og opportunistiske end Howes.
The Gunners sætter simpelthen bolden mere på spil end The Magpies. Bemærk især de løb, der sker før, under og efter Ødegaards igangsætning af kreativiteten. Gabriel Martinelli, Bukayo Sara og Eddie Nketiah i fuld galop.
Dermed ikke sagt, at Howes måde at sende Newcastle i angreb på, er simpel og langt mere primitiv. Howes kreativt er bare i højere grad gennemsyret af et ønske om kontrol, og et ønske om at kværne fremfor at eksplodere.
Eller sagt på en anden måde; hvis Artetas angreb er en temperamentsfuld sportsvogn, så er Howes offensiv en Volvo i 6. gear.
Stringente køreplaner
Begge måder ‘at køre på’ har sin charme. Især når det er typer som Arteta og Howe, der sidder bag rettet.
For begge trænere ved, hvad de vil, og er modige nok til at turde gøre det. Kamp efter kamp. Og selv når modstanderen er lige stor eller endda større end en selv.
Og det er netop de veldefinerede ideologier og stringente køreplaner, der har skabt den bølge, som både Arsenal og Newcastle i denne sæson rider på, og som ikke umiddelbart ser ud til at flade ud i nærmeste fremtid.
Tværtimod. Vi er nok snarere vidne til noget, der kun bliver større og større. Og bedre og bedre. Måske endda en slags new normal i toppen af Premier League.
Der bliver med andre ord masser af se frem til i aften, hvor det dog også er en god ide, at slå ørerne ud. Stemningen på Emirates bliver nemlig elektrisk.
Lukket amfiteater
Til forskel fra andre fodboldscener, så har Emirates aldrig rigtig været en heksekedel. Arsenals hjemmebane har snarere fremstået som et svinedyrt amfiteater. Groft sagt.
Men atmosfæren er under forandring. Og det skyldes blandt andre Arteta.
Alle der har set Arsenal-versionen af Amazons All or Nothing-format kan sikkert huske, at noget af det, der var vigtigst for Arteta, dengang han tiltrådte, var, holdet skulle re-connecte med klubbens fans.
Og at det skulle ske via spillet på banen. Eller rettere; via den energi, der skulle gennemsyre måden at spille på.
At Arteta er lykkes med projektet er ikke bare til at få øje på. Man kan også høre det. Emirates har rejst sig, hvilket bare er endnu en god grund til at se kampen i aften.
Klokken 20.45. Dansk tid. Sæt i gang!